Kenapa susu perahan (EBM) saya cair

Kenapa susu perahan (EBM) saya cair
Ada juga ibu yang bertanya : Kenapa susu perahan (EBM) saya cair?

Untuk mendapatkan susu yang pekat, ibu perlu express sehingga habis kedua-dua belah payudara. Susu yang dihasilkan pada awal akan sedikit cair untuk menghilangkan dahaga bayi..susu yang di akhir-akhir sesi pekat. Susu diperingkat awal dipanggil foremilk yang yang di akhir dipanggil hindmilk.

KOLUSTRUM

Kolostrum, susu awal yang dibuat oleh payudara anda, biasanya ada sehingga selepas bulan kelima atau keenam kehamilan. Apabila bayi anda dilahirkan, ia hadir dalam jumlah yang kecil untuk tiga hari pertama sepadan dengan saiz kecil perut bayi anda. Kebanyakan bayi tidak memerlukan nutrisi tambahan pada masa ini. 

Mulakan penyusuan secepat mungkin selepas melahirkan anak. Menyusu sekurang-kurangnya 8 hingga 12 kali setiap 24 jam supaya bayi anda menerima susu berharga ini. Kolostrum dan susu matang direka untuk memenuhi keperluan khas yang baru lahir. Kolostrum mempunyai warna kuning, pekat, dan tinggi protein dan rendah lemak dan gula.

Kandungan protein adalah tiga kali lebih tinggi daripada susu matang, kerana ia kaya dengan antibodi yang dibawa dari ibu. Antibodi ini melindungi bayi anda dan bertindak sebagai pelawas semulajadi, membantu bayi anda menyahkan najis pertama dipanggil meconium.

SUSU MATANG

Susu anda akan berubah dan bertambah dalam kuantiti kira-kira 48 hingga 72 jam selepas melahirkan anak. Ia mungkin mengambil masa yang lebih lama bergantung kepada bila anda mula penyusuan dan berapa kerap anda menyusukan bayi. Perubahan dalam susu berlaku sedikit lebih awal jika anda telah susu ibu sebelum. 

Foremilk vs Hindmilk 

Foremilk 

Apabila kali pertama bermula untuk menyusu, susu pertama yang diterima bayi dipanggil foremilk. Ia adalah cair dan berair. Foremilk sebahagian besarnya air yang diperlukan untuk memenuhi dahaga bayi anda.

Hindmilk 

Hindmilk dirembeskan selepas beberapa minit penyusuan. Ia adalah bertekstur krim dan mempunyai kepekatan lemak yang tinggi. Hindmilk membantu bayi anda berasa kenyang. Susukan bayi anda sehingga anda melihat seolah-olah dia mengantuk yang menunjukkan dia kenyang.

Apabila susu dihasilkan, lemak akan melekat di sisi sel-sel susu yang membuatnya manakala bahagian susu yang berair bergerak ke bawah duktus ke arah puting, di mana ia bercampur dengan susu yang ditinggalkan di sana dari suapan terakhir. 

Susu “berair” ini mempunyai kandungan laktosa yang tinggi dan kurang lemak berbanding susu yang disimpan di dalam sel-sel susu membuatnya (kilang) dalam payudara.

Jadi susuilah / perahlah sehingga payudara kosong untuk mendapatkan kedua-dua foremilk & hindmilk.


NOTA:

Tiada anggapan seperti “susu ibu yang lemah.” Badan anda akan menggabungkan bahan-bahan yang tepat yang perlu untuk memenuhi keperluan bayi anda.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge