Tips anak demam apa yang perlu dilakukan

Tips anak demam apa yang perlu dilakukan

Dengar cerita fenomena ElNino akan melanda tidak lama lagi. Fenomina dimana kita selalu cakap musim kemarau. Bila time kemarau ni musim demam, denggi pun akan menyerang.jadi kita sebagai ibu bapa kena la berhati hati ye.

Demam adalah perkara biasa dimana badan kita senang membina antibodi.tetapi kalau sering demam tu kena la selalu check apa masalahnya.
antara tips yang saya amalkan ketika anak demam.Alhamdulillah banyak membantu.
1. Lap badan anak dengan kerap
anak sakit, mak pun pasti tak tidur lena.kadang kadang tak tidur langsung.risau suhu naik mendadak. Saya akan pastikan saya sentiasa lap badan Arreessa dengan air,asam jawa atau basic h.basic h tu ambik 1-2 titik je.untuk makluman basic h tu dari jagung dan kelapa.tiada bahan kimia.sangat membantu turunkan suhu dengan cepat.
2. Monitor suhu
pastikan ada termometer dirumah ye.bukan apa kalau terlalu panas sampai 40 ke kena cepat cepat bawa ke hospital atau klinik.takut takut kena sawan tarik.bahaya tau.
3. Minum air masak
bagi anak yang sudah besar macam Arreessa , saya akan pastikan dia minum air masak banyak.Alhamdulillah Arreessa tiada masalah nak minum air masak. Saya juga bagi dia minum performance drink.banyak membantu dia dari dehydrated.performnace drink ni lebih kurang macam 100 plus cuma bukan berkarbonat dan kurang gula. Sesuai la untuk kanak kanak 2tahun ke atas la ye. Kalau baby tu pastikan anda menyusukan kan dia sentiasa.susu ibu penawar segala penyakit..
4. Makan makanan berkhasiat
demam biasa la tiada selera nak makan.tapi kena juga makan sebab makanan akan bantu anak bina antibodi. Selalu saya masakkan bubur nasi dan sup ayam.makan sikit tapi kerap. Selain itu saya bagi dia sedikit mealshakes. Bancuh dalam susu dia atau apa apa air yang dia suka. Mealshakes pun vitamin yang bantu bina antibodi.
5. Elak makan ubat antibiotik
saya memang akan elakkan ubat antibiotik kecuali demam sudah 3 atau 4 hari berlarutan.ini pun nasihat doctor pada saya. Bagi masa untuk antibodi anak kita melawan penyakit dulu. Jangan terlalu bergantung pada ubat. Sebab tu la saya berikan omega guard, nutriferon & performance drink pada arreessa. Vitamin atau makanan tambahan selain makanan rugi yang wajib di ambil.
Mahal la nak beli vitamin untuk anak anak.kalau mahal beli sayuran organik.buahaan organik.yang 100% ditanam tanpa racun serangga.lepas tu jangan masak sebab kalau masak nanti zat akan hilang pulak.saya pun liat nak makan sayur mentah jadi saya memilih vitamin yang semulajadi untuk anak saya.
mahal? Mahal lagi kesihatan, keceriaan Arreessa dari wang ringgit.
Alhamdulillah sejak balik dari jakarta , Arreessa belum demam lagi.Ada la selsema sikit tapi 2, 3 hari dah lega.dia sendiri pergi ambil & makan omega. Dia sendiri tahu omega tu bagus.
Balik dari school minta upah mealshakes. Lepas tu makan nasi 2,3 pinggan.ayam dekat
 10 ketul. Mama happy masak untuk kakak Arreessa.
anak sihat ibu gembira…betul tak? 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge