Nama Anak..perlu ke maksud yang baik???

Thursday, April 21, 2011

Kenapa perlu nama yang maksud nya BAIK, INDAH ????

sebab

1.kita paggl seseorg dgn nama kan.takkan nk paggl " hoi" je kan..No..No..kurang sopan.nanti orang pun panggl kita mcmtu. so nak org pggl kena la nama yg baik.kalo org pggl kita " beruk" marah tak? Of course la marah.mcm tu la jugak kita nak letak nama anak kita.Bila nama yang maksudnya baik, jadi org panggil pun baik je.Moga-moga ianya menjadi doa.Contoh bila nama kita " FAIZ" maksudnya " berjaya" ..so kita dok panggil-panggil dia berjaya..berjaya..InsyaALLAH dia akan berjaya. Lebih-lebih lagi kita sebagai seorg ibu panggil anak dgn nama yg baik.Doa ibu makbul tau ")

2. Masa kt sekolah time belajar agama, ustazah ainul ada bgtau yang masa kt padang mashyar esok ALLAH akan panggil nama Muhammad dulu. So sapa nama Muhammad cepat la kena timbang.Maksudnya ALLAH akan panggil nama yang maksudnya baik-baik dulu. So yang takde makna kena la tunggu berjuta-juta tahun nak kena hisab.Sian kt anak kita tau..

3.Kalau nama tak elok , sian anak kita kena ejek dgn kawan-kawan. Tak kesian ke.Tak seronok zaman kecik-kecik dia. Rasanya kita semua mesti ada pengalaman zaman kanak-kanak kan. yang mana nama dimain-main kan kawan.mcm ainul dl org selalu ejek " mak enon" eeee geram :)

4. Nama kan lambang peribadi kita. Seperti nama MUHAMMAD..moga-moga anak kita menjadi seorang yang tabah, penyabar seperti Nabi Muhammad S.A.W

Disebalik nama ARREESSA ZULAIKHA

ARREESSA :KUAT AZAM


ZULAIKHA : YANG CANTIK MENAWAN



Arreessa Zulaikha Binti Muhammad Faiz

LAGI ARTIKEL MENARIK

3 comments

  1. baby comel ni memang cantik menawan :)

    ReplyDelete
  2. tq hanie..Adriana pun comel.jom bw arreessa + adriana jumpa.dh la lahir pun tarikh dekat2.mcm kembar plk

    ReplyDelete